Vegan weekmenu

Vegan weekmenu

april 27, 2021 0 Door floriforyou

 

Misschien sta je wel op het punt om vegetarisch of veganistisch te willen eten en leven en de vraag is dan vaak: hoe kan je dit toepassen in het dagelijkse leven zonder dat je te veel tijd kwijt bent aan het zoeken naar gerechten die passen in een vegan weekmenu. Want hoewel er steeds meer producten zijn die vegetarisch of veganistisch zijn is een goed weekmenu plannen bij deze manier van leven en eten van groot belang.

 

Eiwitten

Als je niet vegetarisch eet dan is de vraag niet zo snel van toepassing of je wel voldoende eiwitten eet want door vlees en zuivel te eten haal je meestal een evenwichtig voedingspatroon. Als je vegetarisch eet kan je nog een combinatie van zuivel toevoegen aan jouw weekmenu om de eiwitten binnen te krijgen. Maar als je volledig plantaardig wil eten zoals veganisten doen, dan is de uitdaging om de behoefte van je lichaam aan eiwitten aan te vullen, iets waar je bij een weekmenu extra aandacht voor moet vragen en extra aandacht aan moet besteden. De meest gebruikte toepassing is dat je probeert elke dag peulvruchten aan je maaltijd toe te voegen omdat deze een natuurlijk hoog gehalte hebben aan plantaardige eiwitten.

 

Waarvoor heb je eiwitten nodig?

Als je kijkt naar het menselijk lichaam dan zie je dat eiwitten een belangrijke bouwstof zijn. Je lichaam is gewend aan dierlijke eiwitten die veel overeenkomsten hebben met de eiwitten die we in ons lichaam hebben. Plantaardige eiwitten hebben een andere opbouw en structuur waardoor je in verhouding meer eiwitten moet eten om aan de behoefte van je lichaam wat betreft eiwitten te voldoen. Er zijn voldoende modellen te vinden waarbij die berekening voor je wordt gemaakt en die ervoor zorgt dat je voedingspatroon evenwichtig is. Als je dus alleen maar plantaardig wil eten is het goed om hier in je vegan weekmenu rekening mee te houden en de vervangers voor de dierlijke eiwitten veelvuldig toe te passen in je planning.